• 1397/02/02 - 14:09
  • تعداد بازدید خبر : 46
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

راهنمای آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی رشت ورودی مهر 1393

آزمون آسکی( OSCE) یک امتحان عملی برای سنجش توانمندیها و مهارتهای بالینی میباشد. ارزشیابی به روش OSCE ، شرایط استانداردی تا حد امکان مشابه با شرایط فعالیت در یک بخش بیمارستانی را مهیا می نماید تا میزان آمادگی دانشجویان را پیش ازورود به عرصه بالینی به عنوان یک پرستار ارزیابی نماید. بنا براین هدف ازبرگزاری آزمون صلاحیت بالینی،ارزشیابی توانمندی های دانشجویان در حیطه های مهارتی، ارتباطی ، آموزشی و وظایف حرفه ای قبل از فارغ التحصیلی و ورود به عرصه های بالینی می باشد.

صلاحیت بالینی جهت انجام اقدامات حوزه پرستاری از اهمیت ویژه ای
برخوردار بوده و توجه به پرورش و ارتقا صلاحیت بالینی دانشجویان  پرستاری  بسیار حایز اهمیت میباشد . جهت
 ارزیابی صلاحیت بالینی و توانمندیهای دانشجویان پرستاری
میتوان ازآزمون های دقیقی مانند  آزمون
بالینی عینی ساختار مند   OSCE  ( (objective structural clinical
examination

استفاده کرد.


آزمون آسکی( OSCE) یک امتحان عملی برای سنجش توانمندیها و مهارتهای بالینی میباشد. ارزشیابی به روش OSCE ، شرایط استانداردی تا حد امکان مشابه با شرایط فعالیت در یک بخش بیمارستانی را مهیا می نماید تا میزان آمادگی دانشجویان را پیش ازورود به عرصه بالینی به عنوان یک پرستار ارزیابی نماید. بنا براین هدف ازبرگزاری آزمون صلاحیت بالینی،ارزشیابی توانمندی های دانشجویان در حیطه های مهارتی، ارتباطی ، آموزشی و وظایف حرفه ای قبل از فارغ التحصیلی و ورود به عرصه های بالینی می باشد.

OSCE.در اصل به منظور کاهش مشکلات موجود در آزمون های سنتی طراحی شد و به علل زیر رعایت عدالت در ارزشیابی دراین آزمون افزایـش می یابد:

- افزایش تعداد مهارت هایی که مورد ارزیابی قرار می گیرد.

- افزایش تعداد ممتحنین

- نمره دهی با معیارهای روشن و واضح

- شرایط کاملا یکسان برای برگزاری امتحان برای همه دانشجویان

OSCE به چه شکل برگزار می شود ؟

این امتحان شامل یکسری از ایستگاههای زمانبندی شده است که در آن دانشجویان از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر حرکت می کنند. در هر ایستگاه از دانشجو خواسته میشود وظایف کلینیکی پیش بینی شده را که بر در ورودی هر ایستگاه نصب گردیده را انجام بدهد و مهارت عملی وی توسط ارزیاب مستقر در ایستگاه به وسیله چک لیست هایی ارزیابی میشود.

تعداد ایستگاهها بر حسب تعداد دانشجویان و اهداف یادگیری مورد ارزیابی انتخاب وچینش لازم صورت می گیرد. معمولا سه نوع ایستگاه وجود دارد : ایستگاههای عملی، ایستگاههای سوال جهت بررسی قضاوت بالینی و ایستگاههای استراحت. معمولا زمان هر ایستگاه حدود 5 دقیقه پیش بینی میشود. نکته مهم این است که هر ایستگاه امتیاز خاص خودش را دارد بنابراین از دست دادن یک ایستگاه سبب آسیب به سایر ایستگاهها نمیشود.

معمولا دانشجو در تعداد معینی ایستگاه در یک مهلت زمانی یکسان چرخش انجام می دهد . به این ترتیب دانشجویان در ایستگاههای مشترک وارد شده و به سوالات یکسان در زمان مشابه پاسخ می دهند .دانشجویان برای شروع از هر کدام از ایستگاهها که برای آنان تعیین شده آزمون را شروع کرده و سپس بطور چرخشی و با شنیدن صدای زنگ از ایستگاه اول خارج و وارد ایستگاه بعدی میشوند و به این ترتیب تمام ایستگاهها را طی میکنند.

شرایط شرکت در آزمون:

دانشجویان برای شرکت در آزمون صلاحیت بالینی باید در کلیه دروس تئوری و کارآموزی ها نمره قبولی کسب کرده باشند.

تذکر مهم :

دانشجویان ملزم میباشند، کلیه اطلاعیه های مرتبط با آزمون را با دقت مطالعه و پیگیری نمایند. تنها مرجع صدور اطلاعیه های مربوطه، پرتال دانشکده پرستاری و مامایی شهید یهشتی رشت میباشد. بدیهی است هرگونه ادعا درخصوص عدم اطلاع از مفاد اطلاعیه های درج شده مورد پذیرش نخواهد بود.

لازم به ذکر است منابع آزمون طی اطلاعیه شماره ( 1) اعلام شده. و هم اکنون از طریق آدرس ذیل قابل دریافت میباشد.

  • گروه خبری : اخبار حوزه معاونت آموزشی
  • کد خبر : 35653
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1397/02/02 14:09