دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت آیین نامه عضویت آئیننامه کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت مجموعهای از ضوابط و دستورالعملها درخصوص امانت کتاب و ارائه سایر خدمات به مراجعهکنندگان است. هدف از تدوین آن حفظ حقوق و اجرای مقررات کتابخانه برای همه اعضاء (هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان) میباشد. آئیننامه حاضر نحوه و شرایط ارائه خدمات کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمی به همه اعضاء و مراجعین دانشگاه را در برمیگیرد، تا حتیالمقدور امکان بهرهبرداری از امکانات و منابع اطلاعاتی کتابخانه برای کلیه اعضاء فراهم آید.
ماده 1: افراد مجاز به استفاده از کتابخانه, مدارک و شرایط عضویت افراد مجاز به عضویت: 1- دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان 2- دانشجویان مهمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان 3- اعضاء هیأت علمی (رسمی، پیمانی و قراردادی حق التدریس) دانشگاه علوم پزشکی گیلان 4- کارمندان (رسمی- پیمانی) دانشگاه 5- کارمندان (طرحی) روش های عضویت: 1- عضویت به روش غیرحضوزی( آنلاین) 2- عضویت به روش حضوری مدارک لازم جهت ثبت نام 1-تکمیل فرم درخواست عضویت در کتابخانه 2- عکس4*3 3- دارا بودن آدرس پست الکترونیکی فعال 4-معرفی نامه برای کارمندان از محل کار خود (ویژه کارمندان(
جهت دریافت فرم عضویت در کتابخانه اینجا کلیک نمایید. تبصره: مدت اعتبار عضویت تا پایان دوران تحصیل یا خدمت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان میباشد. آئین نامه ی خدمات کتابخـانه مرکزی و کتابخانه های اقماری دانشگاه علوم پزشکی گیلان آیین نامه خدمات کتابخانه (امانت، تسویه حساب) ماده 2: مقررات امانت، تمدید، رزرو و استرداد کتاب اعضای کتابخانه برابر با مقررات مندرج در جدول ذیل میتوانند از کتابخانه کتاب امانت بگیرند:
2-1شرط امانت گرفتن کتاب، عضویت در کتابخانه است. لذا کتابخانه از امانت کتاب به مراجعین غیر عضو معذور خواهد بود. 2-2. در زمان امانت حضور عضو برای امانت ضروری است. 2-3. در زمان عودت کتاب، مراجعه شخص امانتگیرنده الزامی نیست. 2-4. کلیه اعضای هیأت علمی (اعم از رسمی و پیمانی) موظفند قبل از انجام سفرهای طولانی داخل و یا خارج از کشور (همچون استفاده از فرصت مطالعاتی) کلیه کتابهای امانت گرفته شده را به کتابخانه عودت دهند. 2-5. کتابخانه میتواند بنا به ضرورت تعداد کتابها و مدت امانت را کاهش دهد و یا استرداد کتابها را قبل از پایان مدت امانت درخواست نماید. 2-6. در صورت امانت بودن کتاب موردنیاز، متقاضی میتواند کتاب موردنظر را بصورت الکترونیکی)رزرو نماید. 2-7. هر شخص مجاز به رزرو دو کتاب می باشد. 2-8. مدارک امانتی که توسط دیگران رزرو نشده باشند، تا یک بار ، توسط شخص امانت گیرنده قابل تمدید است. تبصره 1: تمدید امانت کتاب در صورتی امکانپذیر است که کتاب توسط اعضای دیگر کتابخانه رزرو نشده باشد و نیز یک روز به تاریخ بازگشت، امکان تمدید کتاب وجود دارد. تبصره 2: متقاضی تا 24 ساعت بعد از اعلام بازگشت (کتاب رزرو شده) توسط کتابخانه، میتواند اقدام به امانت کتاب نماید. ماده 3: منابعی که امانت داده نمیشود: 3-1. کتابهای مرجع (اطلس ها، فرهنگ ها، دایره المعارف ها) 3-2. نشریات ادواری 3-3. پایاننامههای تحصیلی
ماده 4: جریمه دیرکـرد در صورتی که امانتگیرنده در زمان تعیینشده از سوی کتابخانه، کتاب یا کتابهایی را که امانت گرفته مسترد ننماید، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد. جریمه دیرکرد کتب عادی در مرحله نخست به شرح زیر می باشد: - درصورتیکه مجموع تاخیرات پرداخت نشده به 50 روز برسد و یا مجموع بدهی های پرداخت نشده به 50000ریال برسد از تمدید و امانت کتاب برای عضو بصورت خودکار طرف نرم افزار جلوگیری خواهد شد. - در صورتیکه مجموع تاخیرات پرداخت نشده تحویل موقت به 720 ساعت برسد از امانت به عضو بصورت خودکار از طرف نرم افزار جلوگیری خواهد شد. -جهت تسویه تاخیرات به کتابخانه مراجعه شود. تبصره: کتابخانه از تسویهحساب با اعضایی که هرگونه بدهی به کتابخانه دارند، خودداری خواهد نمود. ماده 5: کتب گمشده و یا خسارت دیده 5-1. چنانچه امانتگیرنده کتاب را گم کند یا خسارتی به آن وارد نماید، جبران خسارت وارده برعهده امانت گیرنده خواهد بود. میزان خسارت و هزینه مربوط به سازماندهی و آمادهسازی، نحوه و زمان لازم برای جبران آن توسط رئیس کتابخانه تعیین خواهد شد. جبران خسارت هیچگاه نباید از سه ماه بیشتر به طول انجامد.لذا بازدید کامل کتاب توسط امانت گیرنده الزامی می باشد و در صورت مشاهده موارد احتمالی، موضوع را به متصدیان میز امانت اعلام نمایید. 5-2. بر اساس تشخیص رئیس کتابخانه، چنانچه کتاب خارج از چاپ بوده و یا به هر دلیلی امکان تهیه اصل کتاب در داخل و خارج از کشور نباشد، تصمیمات نهایی جهت جایگزینی آن به عهده شورای کتابخانه میباشد. بدیهی است تا انجام اقدامات بعدی، فایل امانت گیرنده بسته خواهد شد. تبصره: کتابخانه تا قبل از دریافت اصل کتاب گمشده، با امانتگیرنده تسویه حساب نخواهد کرد. بنابراین ضروری است که کتابخانه را در اسرع وقت از مفقودشدن کتاب مطلع سازد تا زمان لازم برای سفارش و تهیه کتاب مهیا باشد. ماده 6 : خروج بدون مجوز منابع کتابخانه ممنوع بوده و در صورت رخ دادن، با فرد خاطی برخورد قانونی خواهد شد. ماده 7: تسویه حسـاب دانشجویان موظفند در هنگام فارغالتحصیلی یا انتقال دائم به سایر دانشگاهها و یا انصراف از تحصیل با کتابخانه تسویه حساب نمایند. 7-1. کلیه اعضای هیأت علمی وکارکنان دانشگاه موظفند قبل از خاتمه خدمت خود در دانشگاه، کلیه کتب امانتی خود را به کتابخانه مسترد نمایند. 7-2. فارغ التحصیلان دکترای فوق تخصصی، تخصصی، دکترای حرفه ای پزشکی و دندانپزشکی و کارشناسی ارشد در هنگام تسویهحساب دائم می بایست فایل پایان نامه با فرمت pdf و Word، تصویر صورت جلسه دفاع و تصویر تاییدیه نسخه نهایی فایل پایان نامه خود را بصوریت آنلاین در نرم افزار کتابخانه ارسال نموده باشند.
ماده 8: رعایت نظم و سایر مقررات کتابخانه 8-1. رعایت سکوت به هنگام مطالعه در کتابخانه الزامی است. 8-2. خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات، استفاده از تلفن همراه در محل کتابخانه ممنوع است. 8-3. مفاد این آئیننامه برای کلیه استفاده کنندگان کتابخانه اعم از اعضای هیأت علمی، کارمندان، دانشجویان و افراد میهمان لازم الاجرا است. ماده 9: هر گونه تجدید نظر و تغییر در این آئیننامه، به عهده مدیریت و شورای کتابخانه بر حسب نیاز میباشد.
آیین نامه وجین کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت ارزیابی و بررسی وضعیت منابع موجود، و به تبع آن حذف منابعی که باید از مجموعه کتابخانه خارج شوند یکی از وجوه اساسی مدیریت مجموعه است. کتابخانه برای حفظ پویایی مجموعه خود از یک سو نیازمند افزودن منابع روزآمد و مورد نیاز بوده، و از سوی دیگر باید منابعی که در روند پرشتاب تولید علم به هر دلیلی جایگاه خود را در تامین نیاز اطلاعاتی استفاده کنندگان از دست داده اند را از مجموعه خارج نماید. تعریف وجین: وجین فرایندی است که از طریق آن منابع مازاد، فرسوده و یا بی استفاده از مجموعه خارج می گردد. اعضاء کمیته وجین منابع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد عبارتند از: 1.رئیس یا معاون کتابخانه مرکزی 2. مسئول بخش مرجع و مسئول میز امانت 3. مسئول بخش سفارشات 4. مسئول بخش فهرست نویسی اعضاء کمیته وجین منابع در کتابخانه های دانشکده/بیمارستان/مرکز تحقیقاتی عبارتند از: 1. مسئول کتابخانه 2. پیشنهاد متخصص موضوعی از اعضاء کتابخانه (ترجیحا از اعضای محترم هیئت علمی انتخاب شوند) ماده 1: معیارها و ضوابط وجین 1-منابع فرسوده، مستعمل که ارزش علمی و یا تاریخی ندارند و نگهداری آنها موجب اشغال فضا، صرف هزینه نگهداری و آلودگی سایر منابع خواهد بود. 2- منابع درسی که اعتبار و ارزش علمی خود را از دست داده اند. 3- نسخه های تکراری و مازاد بر نیاز. 4- ویرایش های قدیمی کتب حوزه علوم پایه و بالینی که به طور منظم ویرایش های جدید آنها منتشر می گردد و در کتابخانه موجود است. در خصوص نشریات ادواری علاوه بر رعایت موارد ذکر شده فوق، شماره هایی که به صورت تک نسخه ای و یا اهدایی ارسال شده اند و از نظر زمانی قدیمی بوده و در حال حاضر شماره های جدید آنها به کتابخانه ارسال نمی شوند می بایست از مجموعه وجین گردند. تبصره: 1- منابع نفیس، تاریخی و هنری در حیطه علوم پزشکی وجین نمی شود. ماده 2: مراحل انجام وجین 1. کتابخانه موظف است براساس معیارهای ذکر شده ، به شناسایی و انتخاب و جمع آوری منابعی که باید وجین شوند بپردازد. 2. مسئول کتابخانه لازم است پس از شناسایی منابع وجینی، اعضای کمیته وجین را جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی در جریان قرار دهد. 3. منابع وجین شده در برنامه اکسل (شامل: عنوان، مولف، سال نشر، شماره ثبت و شماره راهنما) به همراه صورتجلسه کمیته وجین، به کتابخانه مرکزی ارسال گردد. 4. تصمیم گیری نهایی در رابطه با نحوه توزیع یا جایگزینی کتابهای وجین شده مراکز بر عهده کتابخانه مرکزی است تا مراتب را به واحد مربوطه اعلام نماید. ماده 3: دوره وجین وجین منابع از مجموعه کتابخانه به صورت مستمر و تابستان هر سال(در زمان تعطیل شدن مراکز آموزشی و عدم مراجعه دانشجویان و سایر مراجعه کنندگانه) انجام خواهد پذیرفت. *هرگونه تغییر در مفاد این آیین نامه به مراکز اعلام خواهد شد.
|